Hur jag tar bort styrlåset på MCB mopeder
Hur jag tar bort styrlåset på MCB mopeder
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tipps hur jag tar bort styr låset på MCB mopeder, helt och använder det igen utan att förstöra låsgången!
OBS det är bara hur jag gör...Tompa säger att det inte går ??? Jag visar med tydliga bilder på att det funkar
och det går att använda igen.....
Man spray med rost lösning eller nåt typ 55/56 / WD 40 spray, sen gör man helt enkelt så att man slår
försiktigt in det lite (ca 2mm)så att lås tappen på styr låset går av, själva lilla skruven som låser fast det.
(se bild..röd pil)
Man måste demontera allt enligt bild...sen kan man enkelt knacka ut det med ett dorn infrån styrröret, om det inte går
ut får man göra om det ingen...gör så fram å tillbak...in & ut..försiktigt men bestämt!'
Pennan visar läge/hur jag slår ut låset innefrån styrröret med ett dorn!
Jag borrar inte alls eller använder rörtänger eller dylika ting....låskistan/låsgång/styrlåset blir helt användbart.
En ny skruv(3mm) skruvas ditt sen och sågas av i rätt längd...bild nedan vissar ett isär plockat styrlås!
Det fina med att göra på mitt vis är att man kan coda om styrlåste själv med en annan beg. nyckel och använda det igen!
Har gjort så på min Compact har samma nyckel till styrlåset & även till pinnen till vaggan bak!
Gäller lås Typen som är på bilderna................. <!-- </EdIndex> --></div>
OBS det är bara hur jag gör...Tompa säger att det inte går ??? Jag visar med tydliga bilder på att det funkar
och det går att använda igen.....
Man spray med rost lösning eller nåt typ 55/56 / WD 40 spray, sen gör man helt enkelt så att man slår
försiktigt in det lite (ca 2mm)så att lås tappen på styr låset går av, själva lilla skruven som låser fast det.
(se bild..röd pil)
Man måste demontera allt enligt bild...sen kan man enkelt knacka ut det med ett dorn infrån styrröret, om det inte går
ut får man göra om det ingen...gör så fram å tillbak...in & ut..försiktigt men bestämt!'
Pennan visar läge/hur jag slår ut låset innefrån styrröret med ett dorn!
Jag borrar inte alls eller använder rörtänger eller dylika ting....låskistan/låsgång/styrlåset blir helt användbart.
En ny skruv(3mm) skruvas ditt sen och sågas av i rätt längd...bild nedan vissar ett isär plockat styrlås!
Det fina med att göra på mitt vis är att man kan coda om styrlåste själv med en annan beg. nyckel och använda det igen!
Har gjort så på min Compact har samma nyckel till styrlåset & även till pinnen till vaggan bak!
Gäller lås Typen som är på bilderna................. <!-- </EdIndex> --></div>
Suport...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar...Grannen
Om någon har frågor om hur jag tar loss styrlåset enligt bilderna så får ni gärna skicka ett PM här på
Forumet så får ni mitt tele Nr. att ringa för frågor...gäller alla tipps jag har på Forumet.
MVH billykid <!-- </EdIndex> --></div>
Om någon har frågor om hur jag tar loss styrlåset enligt bilderna så får ni gärna skicka ett PM här på
Forumet så får ni mitt tele Nr. att ringa för frågor...gäller alla tipps jag har på Forumet.
MVH billykid <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan inte uttala mig i denna saken, men jag känner billykid sedan flera årtionden och han har ett tekniskt snille helt olikt nej-sägare som bara blåhävdar saker, helt på tvärs med vad hundratals personer under långa tider genom praktiska prov bevisat.
Ni kan lungt följa hans råd och tacka för det välillustrerade tipset. <!-- </EdIndex> --></div>
Ni kan lungt följa hans råd och tacka för det välillustrerade tipset. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här en film om billy värdsmästare fattar ni eller är ni ekonomer
http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
Dum kan man vara men här går gränsen
lyssn på värdsmästarn om ni vill förstöra era moppar, jag bara säger emot när nåt är knas, utan att ta till rödfärg och skrikiga bokstäver.
Nej billyvärdsmästare stick härifrån med dina felaktiga tips
Sook san wan kert! <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
Dum kan man vara men här går gränsen
lyssn på värdsmästarn om ni vill förstöra era moppar, jag bara säger emot när nåt är knas, utan att ta till rödfärg och skrikiga bokstäver.
Nej billyvärdsmästare stick härifrån med dina felaktiga tips
Sook san wan kert! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte för att lägga mig i allt för mycket och jag ställer mig inte på nåns sida, men ja e bara sugen på info angående bådas sätt och plocka bort låset...
Jag har själv aldrig provat byta, så jag har ingen erfarenhet av det. Jag skulle nog kunna tänka mig prova på bådas varianter för att se vilken som passar just mig...
Vad är det egentligen som går sönder så mycket att om man gör på billys sätt. Tänkte på att låset går ju tydligen återanvända... Visst, stiftet går sönder och måste ersättas med en skruv.
Om man däremot borrar och slår in en mejsel måste man väl ändå köpa ett nytt lås?
Vad är det som egentligen borras av/sönder, är det samma stift som billy slår av??
Man får ju tydligen ut det utan och demontera hela framgaffeln mm. så det kan ju vara värt tid/ork för vissa.
Så tidsmässigt går de ju bra mycket fortare med borr och mejsel.
Det är väl mer en fråga om vad man e villig och göra, eller har jag helt fel? Antingen så tar man den långsamma vägen och får lite mera finlir....
Eller så tar man den snabba, sliter ut det och trycker i ett nytt.
För att den här kampen ska få ett någorlunda bra slut skulle ni kanske ha gjort varsin film....
Tack för ordet. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har själv aldrig provat byta, så jag har ingen erfarenhet av det. Jag skulle nog kunna tänka mig prova på bådas varianter för att se vilken som passar just mig...
Vad är det egentligen som går sönder så mycket att om man gör på billys sätt. Tänkte på att låset går ju tydligen återanvända... Visst, stiftet går sönder och måste ersättas med en skruv.
Om man däremot borrar och slår in en mejsel måste man väl ändå köpa ett nytt lås?
Vad är det som egentligen borras av/sönder, är det samma stift som billy slår av??
Man får ju tydligen ut det utan och demontera hela framgaffeln mm. så det kan ju vara värt tid/ork för vissa.
Så tidsmässigt går de ju bra mycket fortare med borr och mejsel.
Det är väl mer en fråga om vad man e villig och göra, eller har jag helt fel? Antingen så tar man den långsamma vägen och får lite mera finlir....
Eller så tar man den snabba, sliter ut det och trycker i ett nytt.
För att den här kampen ska få ett någorlunda bra slut skulle ni kanske ha gjort varsin film....
Tack för ordet. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
- Ort: Skåne
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa, om du försökt göra likadant och är av en annan åsikt eller menar att något kan gå sönder (det finns ju bildbevis på att det inte behöver göra det), skriv då det och förklara dig. Du kan man ju som vuxna diskutera vad som eventuellt kan gå snett och vilka risker som eventuellt kan finnas.
Men tyvärr är du inte kapabel till detta. Du är mycket oförskämd, Är dina sarkastiska smileys bättre än röda bokstäver? Du kastar ur dig hånfulla kommentarer om stjärnor och världsmästare åt höger och vänster. Vem tror du att du är?
Man skulle ju kunna tycka att i ett forum där "mogna" herrar diskuterar gamla mopeder skulle lite humor och vänskaplighet vara självklara, men du uppför dig ju som, jag vet inte vad. Chockerande!
Förresten, vad skulle du använda för olja i 502/1 och 504/1 automater med tanke på alla glidlager i de motorerna? <!-- </EdIndex> --></div>
Men tyvärr är du inte kapabel till detta. Du är mycket oförskämd, Är dina sarkastiska smileys bättre än röda bokstäver? Du kastar ur dig hånfulla kommentarer om stjärnor och världsmästare åt höger och vänster. Vem tror du att du är?
Man skulle ju kunna tycka att i ett forum där "mogna" herrar diskuterar gamla mopeder skulle lite humor och vänskaplighet vara självklara, men du uppför dig ju som, jag vet inte vad. Chockerande!
Förresten, vad skulle du använda för olja i 502/1 och 504/1 automater med tanke på alla glidlager i de motorerna? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni få tycka vad ni vill, mitt sätt att ta bort låskolven finns här på forumet någonstans.
Och jag har sagt det förut, att billy värdsmästarn äär duktig på stora bokstäver och rödfärg, men mecka moppar eller lackering, det ger jag inte nåt betyg för.
förstår inte varför han måste skrika ut sina ideer, är det för att dom är så fel eller vad ?
Och han behöver inte bomba min PM box, den är redan full med hatbrev från han. och så får den va
Roa dig själv med att gå in på hans hemsida, vilken tönt
Sook san wan kert! <!-- </EdIndex> --></div>
Och jag har sagt det förut, att billy värdsmästarn äär duktig på stora bokstäver och rödfärg, men mecka moppar eller lackering, det ger jag inte nåt betyg för.
förstår inte varför han måste skrika ut sina ideer, är det för att dom är så fel eller vad ?
Och han behöver inte bomba min PM box, den är redan full med hatbrev från han. och så får den va
Roa dig själv med att gå in på hans hemsida, vilken tönt
Sook san wan kert! <!-- </EdIndex> --></div>